woensdag 30 mei 2012

Periode 3+4: Muziekles:  Sinterklaasrap andere tekst.

Op mijn stage heb ik een muziekles gegeven waarbij ik de sinterklaasrap heb omgebuigd naar een tekst die aansluit bij de leerlingen. Een sinterklaasrap in maart is natuurlijk niet echt toepasselijk. Uiteindelijk heb ik een paar woorden gewijzigd en ontstond er een totaal nieuwe rap.

Mijn stageklas vind Gers Pardoel erg leuk, daarom wist ik dat rappen aan ging slaan. Toen ik begon met de les bleek dat rappen inderdaad flink in de belevingswereld van de leerlingen lag. Aan de leerlingen vroeg ik om het ritme mee te klappen wat ik voorklapte. Dit ging vrij goed en de leerlingen hadden de smaak te pakken. Vervolgens heb ik de stappen uitgevoerd die ik het beschreven in het lesvoorbereidingsformulier. De keuzes die ik heb gemaakt op organisatorisch gebied zijn goed uitgepakt. De instrumenten heb ik na mijn uitleg uitgedeeld en hier duidelijke afspraken over gemaakt. Door dit op een positieve manier aan te pakken verliep het uitdeelproces vlot.

Ik vond deze les zeer geslaagd. De leerlingen hebben met verschillende onderdelen te maken gehad. We hebben noten gelezen, geluisterd naar muziek, muziek gemaakt, bewogen op muziek, muziek gelezen en we hebben gezongen (rappen). Door gevarieerde opdrachten aan te bieden bleven de leerlingen enthousiast. Ze waren zelfs niet te stoppen!! De les liep ordelijk, gestructureerd en was erg gezellig. Zeker voor herhaling vatbaar!

Lesvoorbereiding



Lesbegeleiding


Lesbegeleiding ICO andere muziekles



Geen opmerkingen:

Een reactie posten