De start van mijn stage in groep 6 was tijdens de stageweek. Ik had hiervoor gekozen om de groep alvast te leren kennen. Aan het begin van de week kreeg ik van mijn ICO'er te horen dat de relatiebeheerder zou komen kijken naar een les.
Muziek vind ik heerlijk om te geven en daarom heb ik gekozen om het lied: De droomboom aan te leren. Op de dag van het stagebezoek kreeg mijn groep zeer slecht nieuws te horen aan het begin van de ochtend. Het was dus de vraag hoe ze op deze muziekles zouden reageren.
Toen ik mijn les begon vertelde ik de groep dat we ondanks alles gewoon doorgaan met de muziekles. Ook omdat het even een fijne afleiding is.
Tijdens de inleiding vertelde ik dat de leerlingen vandaag een lied zouden leren over een rare boom, de droomboom. Gelijk stelde ik een eerste vraag: Als ik het lied zou voorzingen moesten de leerlingen goed luisteren, omdat ik na afloop vragen zou stellen. De leerlingen luisterden allemaal aandachtig mee. Aan hun reacties merkte ik dat ze enthousiast waren.
De volgende vragen heb ik gesteld. Dit heb ik gedaan nadat ik het KVB model, p 19 uit Muziek meester heb bestudeerd.
Betekenis:Wat vertelt de tekst in het liedje? *dromen*
Wat hangt er allemaal aan de boom?
Klank: Kan je aan de noten van de tekst zien waar de stem van de zanger omhoog gaat? Hoe kun je dit zien?
Vorm: Hoe vaak wordt het refrein gezongen?
Uit hoeveel regels bestaat het refrein?
Door deze vragen te stellen denken de leerlingen ook na over het lied.
In de lesvoorbereiding is te zien hoe ik het lied heb aangeleerd. In Eigenwijs, blz 12-13 staat dat luisteren een belangrijk onderdeel is in de aanleerfase. Hier heb ik dan ook aandacht besteed door de leerlingen gerichte vragen te stellen.
Door het KVB model in de te zetten ben ik ook na gaan denken over de technische kant van het vak muziek wat ik interessant vind. Dit wil ik ook aan mijn leerlingen overbrengen. Het knippen met de vinger was niet zomaar iets wat ik heb toegevoegd, maar omdat leerlingen hierdoor aan hun ritme werken. Dit stukje past bij de vorm van de tekst. De leerlingen knipten elke keer in hun vingers tijdens het refrein. In Muiek meester, blz 20 wordt hierover geschreven: '''Hoe vaak wordt er in een muziekstuk niet iets herhaald? Door de hierhalingen krijgt een stuk vorm.''
Het was een zeer geslaagde les en we hebben het lied nog vaak gezongen!
Lesvoorberedingsformulier deel 1:
Lesvoorbereidingsformulier deel 2:
Lesbegeleidingsformulier van mijn relatiebeheerder (handschrift is niet makkelijk te lezen)
Kla;
Geen opmerkingen:
Een reactie posten